winner

אודות DreamMotors

אני אוהב מכוניות אני אוהב עיצוב
– שמחברים בינהם ביחד
המכונית פורשה היא המנצחת

lion-porsche
porsche panamera

פורשה פנמרה

דגמי הפורשה פנמרה מלווים אותנו החל משנת 2009 והחברה הציגה לנו כבר...

פורשה 911

רכב יוקרה מהיר במיוחד שלא מוותר על טאצ' קטן של...
718-cayman-02

718 פורשה

דגמי הפורשה 718 מלווים אותנו כבר משנת 2004 ואין ספק שהם כאן בכדי...
פורשה קאיין

פורשה קאיין

רכבי הסדרה מככבים על כבישי ישראל החל משנת 2019 וההתלהבות מהם פשוט...
porsche-macan

פורשה מקאן

כל חובב רכבי יוקרה כבר מזמן יודע שאין שני לפורשה. מדובר בחברה...
porsche-taycan

פורשה טייקן

רגעי הספורט הטובים ביותר הם השניות לאחר שיא הרצים – כאשר הנשמה...
Porsche Diesel

כולנו מכירים את חברת פורשה בזכות מכוניות המירוץ המהירות שלה ודגמי היוקרה שלא מפסיקים לצבור פופולריות ברחבי העולם, אבל האם ידעתם שבעברה, פורשה השיקה סוג רכב יוצא דופן: טרקטור פורשה. בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 החברה החליטה לנסות ולהתפתח גם בכיוון הזה, והצליחה לייצר דגמי טרקטורים מעולים שממשיכים להשתמש בהם אפילו עד היום.

Porsche Diesel

ההיסטוריה של טרקטור פורשה

כשאנחנו מדברים על הטרקטורים האייקונים של חברת פורשה, אנחנו מדברים על סדרת ״פורשה ג׳וניור״. הסדרה הזו יוצרה בין השנים 1957 ל-1963, ובסך הכל יוצרו במסגרתה כ-23,000 טרקטורים שהתפזרו ברחבי העולם כולו. לאורך השנים האלו, היו שלושה דגמי טרקטורים שצברו את הפופולריות הגדולה ביותר:

 

  • טרקטור פורשה ג׳וניור v108 – תת סדרת הטרקטורים הזו היא אחת מסדרות הטרקטורים המבוקשים והנפוצים ביותר של טרקטור פורשה ברחבי העולם. על אף שהטרקטור הזה יוצר רק במשך שלוש שנים, הביקוש אליו לא הסתיים מעולם. תת הסדרה הזו כוללת בתוכה חמישה טרקטורים חזקים ואיכותיים, אך דגם הג׳וניור v108 התעלה מעל כולם. הטרקטור הזה שקל למעלה מ-850 קילוגרמים ללא שום משקל עודף והוא הגיע עם תמסורת ידנית של שמונה מהירויות שונות, בהן שתי מהירויות אחוריות, מה שהיה פורץ דרך בזמנו. היום, ניתן למצוא את הדגם הזה בלא מעט מוזיאוני מכוניות או אתרים חקלאיים שונים.

ערכת לגו טרקטור פורשה ג׳וניור >>

 

  • טרקטור פורשה סופר – תת סדרה נוספת של טרקטורים אהובים במיוחד היא הפורשה סופר, המכילה בתוכה אחד עשר דגמים מיוחדים של טרקטורים חזקים במיוחד. את תת הסדרה הזו החלו לייצר מעט לאחר שהפסיקו לייצר את סדרת הפורשה ג׳וניור, והיא הצליחה לתפוס את מקומם. דגמי הסדרה מגיעים עם חמש מהירויות שונות, והוכנסה בהם האפשרות לבחור בשני סוגי מנועים: מנוע 2.5 ליטר דיזל ומנוע 2.6 ליטר דיזל. לנו זה אולי נראה הבדל קטן, אך בעבור החקלאים זה יכול לעשות את ההבדל. 

 

  • טרקטור פורשה דיזל 218 – תת הסדרה הזו מלווה את ההיסטוריה של סדרת הטרקטורים של החברה מתחילתה ועד סופה, בה ניתן למצוא ארבעה דגמי טרקטורים חזקים ועוצמתיים. זהו הטרקטור הכבד ביותר של החברה, בעלת משקל של למעלה מ-1,500 קילוגרמים במידה ואין עליו משקל עודף! מדובר בטרקטור המתקדם ביותר של החברה אשר מגיע עם חמש או שש מהירויות שונות (תלוי בדגם הספציפי) ומגיע למהירות מירבית של עד ל-25 קמ״ש!

 

מאפייני טרקטור פורשה

כל הטרקטורים מבית החברה היו טרקטורים יחסית קטנים בגודלם ובמשקלם, אך הם עדיין הביאו לביצועים מרשימים במסגרת העבודות הנדרשות. מנוע הטרקטור מונע על ידי דיזל בנפח של כ-0.8 ליטרים. באמצעות מערכת הקירור שלו, שהייתה נחשבת די מתקדמת לאותה תקופה בעולם הרכבים והטרקטורים, הטרקטור הזה היה יכול לשרת את המשתמשים בו במשך שעות עבודה רבות ללא מנוחה וללא צורך בטיפולים מיוחדים.

 

דגמי הסדרה הגיעו כולם עם שלושה הילוכים חזקים ויכלו לייצר עד לארבעה עשרה כוחות סוס בכל נסיעה. באותה תקופה, מהירות המקסימלית של הדגמים הגיעה לכ-17 קמ״ש, אך היום המהירות מעט פחתה בעקבות הבלאי והשנים שעברו על חלקי הטרקטור. המראה האייקוני של הטרקטורים מסדרה זו היה אדום בעל גלגלים צהובים, כך שהיה אפשר להבחין בו במהירות בשדה. 

 

הקשר הישראלי לטרקטור פורשה 

אולי תופתעו לשמוע את זה, אבל לטרקטורים האלו יש קשר מעניין במיוחד למדינת ישראל וללאום היהודי. התוכנית לייצור טרקטורים של חברת פורשה התחיל אי שם בשנות ה-30, מתוך רצון של החברה לייצר את הטרקטורים הכי מתקדמים בסביבה. החברה החלה את פעילותה בגרמניה, אך נאלצה להפסיק אותה בעקבות פרוץ מלחמת העולם השנייה.

המדיניות הנוקשה של גרמניה לא אפשרה להם להמשיך ולעבור שם, לכן החברה ייצרה שיתופי פעולה עם חברות שונות על מנת להמשיך ולייצר את חזון הטרקטורים שלהם על אף השינויים המורכבים בעולם. 

בסופו של דבר, במסגרת הסכמי השילומים בין גרמניה לישראל בשלהי מלחמת העולם, גרמניה שלחה לישראל טרקטורים רבים מסדרה זו על מנת שהמדינה הצעירה תוכל להתחיל את המסורת החקלאית שלה על הצד הטוב ביותר.

הטרקטורים הובאו לארץ מפורקים, ובמפעלים ייעודים בקיסריה הרכיבו אותם ושלחו אותם לשדות ברחבי הארץ. הטרקטורים האלו צברו להם קהל מעריצים אדוק גם בישראל, בעיקר בקרב קיבוצניקים או חקלאים לשעבר. 

ואם אתם עדיין לא לגמרי מבינים למה מראה הטרקטור הזה מוכר לכם, תנו לנו לסדר לכם את הראש. בספר הילדים של מאיר שלו, ״הטרקטור בארגז החול״, מככב טרקטור שנראה דומה מאוד לטרקטורים מסדרה זו. בקלות אפשר לחשוב שהאיורים, בביצוע יפהפה של יוסי אבולעפיה, שאבו השראה מהטרקטורים האלו שקישטו את החקלאות הישראלית בראשית דרכה. 

Porsche-Diesel

 

מירוצי טרקטור פורשה

Porsche Diesel

צילום: פורשה

המעריצים האמיתיים של דגמי הטרקטורים של חברת פורשה יודעים כי מדי שנה נערך מירוץ של רכבי החווה והחקלאות של החברה. המירוץ, שנערך בארצות הברית, מושך אליו לא מעט מעריצים, סלבריטאים, חקלאים, חבר המנהלים של חברת פורשה הבינלאומית ואפילו פוליטיקאים שרוצים לנסות את הטרקטור המיוחד הזה בעצמם.

שיאו של המירוץ מגיע כאשר הרוכבים לוחצים על דוושת הגז במלוא כוחם ומגיעים למהירות של עד 15 קמ״ש.

המירוץ מצליח להביא לחיים את דגמי הטרקטורים שכבר לא נמצאים על הכבישים ועל השדות אבל אנשים עדיין זוכרים להם חסד נעורים. במקביל, מתקיימות לא מעט הופעות מוסקיליות מקומיות ותערוכות של הרכבים המיוחדים של החברה, ואם יש לכם מזל אולי תזכו לראות הופעות בכורה של דגמים שעוד לא פרסמו עליהם.

אם אתם מעריצים אמיתיים של החברה ורוצים לפנק את עצמכם בחוויה של פעם בחיים – אנחנו ממליצים לכם לבדוק מהו המועד הקרוב של המירוץ המיוחד הזה.