פורשה טייקן טורבו s הסוס שחזר לחשמל

winner

אודות DreamMotors

אני אוהב מכוניות אני אוהב עיצוב
– שמחברים בינהם ביחד
המכונית פורשה היא המנצחת

lion-porsche
porsche panamera

פורשה פנמרה

דגמי הפורשה פנמרה מלווים אותנו החל משנת 2009 והחברה הציגה לנו כבר...

פורשה 911

רכב יוקרה מהיר במיוחד שלא מוותר על טאצ' קטן של...
718-cayman-02

718 פורשה

דגמי הפורשה 718 מלווים אותנו כבר משנת 2004 ואין ספק שהם כאן בכדי...
פורשה קאיין

פורשה קאיין

רכבי הסדרה מככבים על כבישי ישראל החל משנת 2019 וההתלהבות מהם פשוט...
porsche-macan

פורשה מקאן

כל חובב רכבי יוקרה כבר מזמן יודע שאין שני לפורשה. מדובר בחברה...
porsche-taycan

פורשה טייקן

רגעי הספורט הטובים ביותר הם השניות לאחר שיא הרצים – כאשר הנשמה...
taycan-turbo-s

הצהרתה של פורשה על כוונתה "לחשמל" את כל דגמי המכוניות שלה (פרט ל-911), הכתה גלים ב-2018, והותירה לא מעט ממעריציה המושבעים פעורי פה. חייבים לזכור, כי המדובר בקהל, שהוא לרוב "קלאסי" יותר בטעמו ובהעדפותיו, ועבורו, חלק אינטגראלי ובלתי נפרד מחוויית הנהיגה ברכב מהווה שאגת המנוע, שאותה, למרבה הצער, המכוניות החשמליות השקטות והיעילות, עדיין לא מסוגלות לספק. אולם, המומים ככל שנהיה בנוגע להצהרתה מנתצת התדמית של פורשה (שנתפשת בעיני חובבי הרכב כיצרנית רכב קלאסית ומסורתית, ואולי אפילו שמרנית קמעה) ומיציאתה לשוק של פורשה טייקן טורבו s חשמלית, למעשה, בפועל, חברת פורשה הוותיקה והמכובדת מתנסה, בדרך זו או אחרת, במכוניות חשמליות כבר למעלה ממאה שנים.

פורשה טייקן טורבו s

הופתעתם? חכו, עוד לא שמעתם אפילו מקצת מהסיפור על פורשה חשמלית…

Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH היוותה את הבסיס לחברה, שאותה אנחנו מכירים כיום בשם Porsche AG. החברה נוסדה בשנת 1931 ע"י פרדיננד פורשה והחלה את דרכה בתעשיית הרכב כחברת עיצוב וייעוץ למנועים וכלי רכב. את המכונית הראשונה שלה, הפורשה 356, הוציאה החברה לשוק רק ב-1948. נוכל, אמנם, לצלול לעומק להיסטוריה הכללית המעניינת של פורשה, למעורבותה של החברה במלחמת העולם השנייה, ועל האופן שבה השתלטה עליה האימפריה הבריטית, אבל בכך נחטיא את מטרת הכתבה שלנו – ההיסטוריה של המכוניות החשמליות של פורשה, אשר, באופן מפתיע, החלה עשרות שנים לפני שפורשה בכלל הפכה ליצרנית רכב מפורסמת.

lohner-porsche
ההיסטוריה של פורשה עם רכבים חשמליים ארוכה יותר מכפי שהרוב יודעים, שכן למייסד החברה, פרדיננד פורשה, מיוחסת, למעשה, יצירת הרכב ההיברידי (בנזין-חשמלי) הראשון מסוגו, ה-Lohner-Porsche. בשנת 1898, Lohner-Werke, חברת בניית מרכבי רכב יוקרתית, העסיקה את פורשה במטרה לפתח מערכת הנעה חשמלית, ללא כל ניסיון הנדסי קודם. המכונית שפותחה עלתה לכותרות וזכתה להצלחה מרובה. פורשה לקח את הבסיס ורץ איתו הלאה, כאשר יצר את ה- Egger-Lohner, הידוע כדגם C.2 Phaeton (או בקיצור "P1") – המכונית הראשונה של פורשה.
כך שעובדתית, כבר דגם הפורשה הראשון שיוצר, היה, למעשה, רכב חשמלי!
פורשה-כסופה

P1 – הפורשה הראשונה

לדגם פורשה P1 היה מנוע חשמלי בהספק של 3 כ"ס (2.2 קילוואט) ב-350 סל"ד. בפרקי זמן קצרים, הוא היה מסוגל להגיע ל-5 כ"ס (3.7 קילוואט) עם מהירות מרבית של 22 קמ"ש (35 קמ"ש). למכונית היה טווח נסיעה של 49 מייל (79 ק"מ) וניתן היה להפעיל אותה במשך שלוש עד חמש שעות. המכונית החשמלית הייתה עשויה, כמעט כולה עץ, ומשקלה הגיע ל-1,350, מה שלא הפתיע במיוחד, בעיקר על רקע העובדה כי רק משקל הסוללה שהייתה משולבת בה עלה על 500 ק"ג. המכונית הובילה בראש בכל המבחנים שנערכו לה, ואף כיכבה ב- Berlin road race  בשנת 1899.

lohner-porsche

לא מובן אם כן, על רקע ההצלחה המזהירה של ה-P1, מדוע לקח לפורשה כל כך הרבה שנים (112 שנים, ליתר דיוק) לשוב ולהיכנס מחדש לשוק המכוניות החשמליות. אבל, עובדתית, זה אכן מה שקרה.

lohner-porsche

פורשה חוזרת למרוץ המחושמל

פורשה הצטרפה לשורת יצרניות הרכב אחרות המציעות חלופות הידידותיות לסביבה בשנת 2010, ועשתה זאת עם הצגת ה-Cayenne S Hybrid והכרזה על יציאה עתידית של ה-Panamera S Hybrid בשנת 2012. שתי המכוניות הללו נהנו מנתונים דומים, שכן שתיהן הפיקו 333 כוחות סוס ממנוע V-6 מוגדש בנפח 3.0 ליטר והיו להן 47 כ"ס נוספים ממנוע AC חשמלי. בסופו של דבר, הוציאה מחדש את שתי המכוניות לשוק תחת הסיווג היברידיות פלאג אין – ה- Panamera ב-2013 וה-Cayenne ב-2014, כשדגם ה-Cayenne S E-Hybrid שלה הפך לפלאג-אין ההיברידי הראשון שבפלח רכבי ה-SUV פרימיום. שני הדגמים עדיין נמכרים כיום, במקביל למכוניות הפלאג-אין ההיברידיות האחרות.

GT3 R Hybrid

חלק מחובבי הפורשה המושבעים בוודאי יהיו מופתעים לגלות כי בשנת 2010 ה-911 האהוב שלהם היה חשמלי – דגם פורשה GT3 R Hyrbid תוכנן במיוחד עבור מסלול המרוצים. בעזרת שני מנועי 60 קילוואט, מכונית מרוץ זו יכלה להתחרות במכוניות המרוץ הטובות ביותר. הדגם עשה שימוש בתצורת בלימה רגנרטיבית שייצרה ביצועים משופרים למשך כ-6-8 שניות לאחר כל תהליך טעינה. הרכב זכה במספר מרוצים ואף נטל חלק במרוץNürburgring  המפורסם בן 24 השעות, למשך כ-8 שעות ארוכות (הישג מכובד לכל הדעות!), לפני שנתקל בבעיות מנוע ונאלץ לפרוש ממנו.

Boxster E

בשנת 2011, בתערוכת הרכב השנתית של פרנקפורט, חשפה פורשה את ה- Boxster E לציבור הרחב. ה- Boxster Eהייתה המכונית הראשונה החשמלית לגמרי של פורשה. הרכב הגיע מ-0 ל-60 בפחות מ-6 שניות, ולמהירות מרבית של 124 קמ"ש, עם טווח נסיעה של 150 ק"מ (93 מייל) על חשמל בלבד. יש כאלה שיטענו כי, כאן בדיוק החל העתיד החשמלי של פורשה, אבל ה-  Boxster E מעולם לא עברה לייצור מסחרי, אלא שימשה לבדיקת טכנולוגיית סוללה חדשות בלבד.

Boxster-E

Mission E

בשנת 2015 עלתה פורשה לכותרות כשהכריזה על קונספט ה-Mission E שלה. עם יכולת האצה של מ-0 ל-60 תוך 3.5 שניות, טעינה של 800 וולט וטווח נסיעה של מעל ל-500 ק"מ (310 מייל), לא מפתיע שהרכב זכה לכינוי "רוצח הטסלה", על ידי אנשים רבים שלא כל כך אהבו את המונופול שנטלה לעצמה טסלה על שוק החשמליות. פורשה אף טענה, בפרסומי המכירות שלה, כי ה-Mission E מסוגל להיטען ל-80% סוללה תוך 15 דקות בלבד – נקודת יתרון עצומה לרכבים החשמליים, מול זמן תדלוק מכונית מסורתית שנוסעת על בנזין. לצורך השוואה, טעינת רכב של טסלה לרמת סוללה דומה, תימשך, בדרך כלל, כ-45 דקות.

ה-Hypercar של פורשה – הספיידר

בשנת 2014 הציגה פורשה את מכונית הספורט ההיברידית בעלת המנוע האמצעי שלה, ה-918 Spyder, עם מנוע V8 בנפח 4.6 ל' ושני מנועים חשמליים שמספקים לרכב 210 קילוואט נוספים. יחד, לפורשה 918 ספיידר הספק של 652 קילוואט. המספר 918 ממשיך ללוות את הרכב, שכן יוצרו ממנו 918 יחידות שנמכרו במחיר של 918,000$ כל אחת. בסופו של דבר, כל הרכבים נמכרו וייצור הדגם הופסק בשנת 2015, אבל, עד אז, הספיידר שברה שיאים רבים, כולל היותה המכונית הראשונה בייצור מסחרי שהשלימה סיבוב נורבורגרינג (20.832 ק"מ) בפחות מ-7 דקות.

918-Spyder

העתיד כבר כאן – פורשה טייקן טורבו S

פורשה טייקן טורבו s שהוצגה לקהל הרחב בשנת 2019 נחשבת לא רק כמהירה באופן קיצוני ביותר על המסלול (כשבאמתחתה – שיא המסלול שנקבע על ידה בנורדשלייפה- המקטע הצפוני המפורסם שבמסלול הנורבורגרינג), אלא שהיא גם מצוידת במערכת טעינה שהיא מבין החזקות ביותר הקיימות כיום בתחום הרכב החשמלי. בטייקן תמצאו הזנה המותאמת ל-800 וולט, דבר המאפשר להטעין את הסוללה לנסיעה של 100 ק"מ תוך חמש דקות, או, לחילופין, מאפשר טעינת 80% תוך פרק זמן קצרצר בן 22 דקות.